19 Kasım 2014 Çarşamba

AIRBUS A320neo İLK UÇUŞUNU YAPTI!

Airbus 320 ailesinin son ürünü ve kardeşi A320den Pazar liderliğini almayı hedefleyen A320 NEO(Yeni Motor Opsiyonu) ilk uçuşunu geçtiğimiz Perşembe günü yani 25 Eylül 2014’te Toulouse-Blagnac Havaalanı’ndan yaptığı kalkışla gerçekleştirdi. A320 ailesinin modernleştirme çalışmalarının son adımı olan 320neo’nun çalışmalarına 2006 yılında başlanmıştı.
 

AIRBUS A320 AİLESİ

Airbus A320 serisi Almanya, Fransa, İspanya, İngiltere ve Hollanda ortaklığından oluşan Airbus S.A.S. ailesinin kısa ve orta menzilli uçağıdır. Airbus A-320 serisi a318 a319 a320 a321 ve ACJ özel jet versiyonlarından oluşur. İlk uçuşunu 1988 yılında gerçekleştiren A320 serisi fly by wire Flight control sistemini kullanan ilk yolcu uçaklarıdır. Yolcu uçakları arasında bu güne kadar 4658 adetten fazla üretilerek en büyük rakibi Boeing 737'in arkasından ikinci sıradadır. (1965 yılında üretime başlayan Boeing 737 şu ana kadar 8000'i geçmiştir.





YENİLİKLER

Proje A320 ailesine daha verimli motor seçenekleri sunmak üzerine başlamış olsada daha sonradan kavisli kanatçıklar(Sharklets)gibi aerodinamik, uçakların total ağırlıkları, kabin bagajları için %10 daha fazla alan ve hava arıtma sistemlerinde büyük geliştirmeler yapılmıştır. Ayrıca müşterilere CFM International LEAP-1A ve Pratt & Whitney PW1100G gibi motor seçenekleri sunulmuştur.

Bu geliştirmeler sonucunda A320 serisinin diğer üyelerine göre uçak başına %15 yakıt tasarrufu, %8 dolaylarında işletme maliyetlerinde düşüş, %10 nitrojen oksit(NOx) salınımında azalma, 500 deniz mili kadar da menzil artışının yanısıra elbette daha az gürültü gibi tatmin edici veriler elde edilmiştir.

Kabindeki düzenlemeler ile de A321’de 20, A320’de 9, A319’da ise 4 Adet ekstra koltuk uçakta ki yerini almış ve bu sayede koltuk başına yakıt tüketimi %20 azalmıştır.




SHARKLETS(KÖPEKBALIĞI YÜZGECİ)
Geliştirilmiş A320 yada diğer adıyla A320neo kanatlarında da düzenlemelere ihtiyaç duymakta idi. Özellikle Sharklets olarak adlandırılan kanatçıklar bu iş için en büyük öneme sahipti.  

15 Kasım 2009’da bir lansmanda görücüye çıkan kanatçıklar 2.4 metre yüksekliğe ve 200 kg ağırlığa sahiptirler ve uçağın her iki kanadının ucunda yer almaktadırlar. %3.5 yakıt tasarrufu, 500 kilograma kadar ekstra yüklemeye izin vermekle beraber 100 deniz mili(190km) menzil artışı sağlamışlardır.

Sadece kanatçıklarda yapılan bu iyileştirme sonucunda uçak başına yıllık 700 ton CO2 salınımında azalma sağlanmış ve işletmecilerin cebinden 220,000$’ın uçup gitmesini engellenmiştir.
Kanatçıklar Kore Havayolları bünyesinde üretilmektedir.


GELİŞMİŞ KABİN

Yeni kabinde koltuklar kalınlıkları daha ince fakat daha konforlu hale getirildi. Kabin bagajı(baş üstü bagajı) hacminde %10 artış sağlandı. Güçlü yalıtım sayesinde daha sessiz bir uçuş sağlamasının yanısıra, kabin daha modern bir görünüme sahip oldu. 


Yeni tip filtrelere sahip hava arıtma sistemi ve katalitik konverter zehirli dumanları ve hoş olmayan kokuları kabine ulaşmadan temizlemektedir.

Opsiyel olarak sunulan kabin içi LED(Light Emittion Diode) aydınlatma,“Yolcu Servis Ünitesi(PSU)”, kabindeki dokunmatik ekranlar ve mürettabatın kullandığı cihazlarda kullanılmaktadır.

“Space-Flex” olarak adlandırılan yeni kabin yerleşim düzeni sayesinde arka mutfak ve “Smart-Lav”diye adlandırılan akıllı tuvalet kabininin kapladıkları alan küçültülmüş ve ekstra koltuklara yer açılmıştır ve totalde elde edilen %20 verimliliğin %6’sı bu  sayede elde edilmiştir.

YENİ MOTOR OPSİYONU(New Engine Option)


Airbus A320neo tarih 1 Aralık 2010’u gösterdiğinde görkemli bir tören ile tanıtılmıştı. Burada ilgiyi çeken en önemli olay isminde de geçen NEO(Yeni) sözcüğüydü. New Engine Option kelimelerinin kısaltması olarak açıklanan neo, hem Airbus hem de havacılık dünyası açısından bir dönüm noktası idi.

Bu opsiyonlar arasında CFM International LEAP-X ve Pratt & Whitney PW1000G isimli iki motor vardır. Bu motorlar halihazırda kullanılan türbin motorlarına kıyasla %16 yakıt tasarrufu sağlamakla beraber hem yeni hem de hali hazırda kullanılan uçaklara montajları da daha kolay olmaktadır. Bunun sayesinde menzil mesafesinin 950 km veya yüklenebilir ağırlık kapasitesinin 2 ton artış göstermesi havayolu şirketleri açısından mükemmel iyileştirmeler olarak görülmektedir
%15 daha az bakım giderlerine ihtiyaç duyan Pratt & Whitney PW1000G serisi günümüz motorlarıyla kıyaslanamayacak seviyede daha verimli olduğunu da ortaya çıkarmıştır.

SİPARİŞLER

Bugüne kadar A320 ailesinden 11,000 adet satıldığını açıklayan şirket, önümüzdeki 20 yıl içerisinde 15,000 adet daha satılabileceğini düşünüyor.

Tanıtımın ardından iki yıl içerisinde en çok siparişi alan A320neo şimdiden 3300 adetlik sipariş sayısına ulaştı bile. Indigo Airlines 150 ve Virgin America 30 adetlik siparişleri ile ilk sipariş veren şirketler olmuşlardı.

Daha sonra düzenlenen çeşitli Air Show(Hava Gösterisi)’larda NEO ailesinden siparişler verilmeye devam etti. Bunlar;

-Lufthansa 70 adet A320neo ve A321neo,
-AirAsia 200 adet,
-American Airlines 130 adet,
-Lion Air 174 adet
-Air Lease Corporation ve AviancaTaca 83 adet A320neo,
-Norwegian 100 adet A320neo,
-Pegasus Airlines 57 adet A320neo ve 18 adet A321neo,
-easyJet 100 adet A320neo,
-Turkish Airlines 82 adet A321neo, 4 Adet A320neo ve 25 adet A321-200..


BOEING'DEN AIRBUS'A MESAJ!


Airbus A320’nin ilk uçuşunu gerçekleştirmesinin ardından Boeing Twitter hesabı üzerinden gönderdiği mesajda yapılan yeniliklerin havacılık sektöründe dönüm noktası olduğunu belirtti. Bu mesaj tüm dikkatleri üzerine çekerken iki firma arasında tatlı rekabetin devam ettiğini gösterdi. Ayrıca A320neo’nun rakibi olan BOEING 737-MAX ise şuana kadar yalnızca 2400 adet civarında sipariş aldı.
 

KAÇ PARA?

A320neo ailesinin yaklaşık birim fiyatları şu şekilde;

-  A319neo: US$94.4 million veya  70.4 million (2014)
-  A320neo: US$102.8 million veya 76.7 million (2014)
A321neo: US$120.5 million veya 89.9 million (2014)


















KIYASLANABİLİR DİĞER UÇAKLAR;

-Boeing 737 Max,
-Bombardier CSeries,
-Comac C919,
-Irkut MS-21
Kaynaklar:
http://www.airbus.com/
http://www.boeing.com/boeing/
http://en.wikipedia.org

HASAN ERCAN
KBÜ OTOMOTİV MÜHENDİSLİĞİ
İZMİR/Ekim 2014

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder