AIRBUS A320 AİLESİ
Airbus A320 serisi Almanya, Fransa, İspanya,
İngiltere ve Hollanda ortaklığından oluşan Airbus S.A.S. ailesinin kısa ve orta
menzilli uçağıdır. Airbus A-320 serisi a318 a319 a320 a321 ve ACJ özel jet
versiyonlarından oluşur. İlk uçuşunu 1988 yılında gerçekleştiren A320 serisi fly by wire
Flight control sistemini kullanan ilk yolcu uçaklarıdır. Yolcu uçakları
arasında bu güne kadar 4658 adetten fazla üretilerek en büyük rakibi Boeing 737'in
arkasından ikinci sıradadır. (1965 yılında üretime başlayan Boeing 737 şu ana
kadar 8000'i geçmiştir.
YENİLİKLER
Proje A320 ailesine daha verimli motor seçenekleri sunmak
üzerine başlamış olsada daha sonradan kavisli kanatçıklar(Sharklets)gibi
aerodinamik, uçakların total ağırlıkları, kabin bagajları için %10 daha fazla
alan ve hava arıtma sistemlerinde büyük geliştirmeler yapılmıştır. Ayrıca
müşterilere CFM International LEAP-1A ve Pratt & Whitney PW1100G gibi motor
seçenekleri sunulmuştur.
Bu geliştirmeler sonucunda A320 serisinin diğer
üyelerine göre uçak başına %15 yakıt tasarrufu, %8 dolaylarında işletme
maliyetlerinde düşüş, %10 nitrojen oksit(NOx) salınımında azalma, 500 deniz
mili kadar da menzil artışının yanısıra elbette daha az gürültü gibi tatmin
edici veriler elde edilmiştir.
Kabindeki düzenlemeler ile de A321’de 20, A320’de 9, A319’da
ise 4 Adet ekstra koltuk uçakta ki yerini almış ve bu sayede koltuk başına
yakıt tüketimi %20 azalmıştır.
SHARKLETS(KÖPEKBALIĞI YÜZGECİ)
Geliştirilmiş A320 yada diğer adıyla A320neo kanatlarında da
düzenlemelere ihtiyaç duymakta idi. Özellikle Sharklets olarak adlandırılan
kanatçıklar bu iş için en büyük öneme sahipti.
15 Kasım 2009’da bir lansmanda görücüye çıkan kanatçıklar
2.4 metre yüksekliğe ve 200 kg ağırlığa sahiptirler ve uçağın her iki kanadının
ucunda yer almaktadırlar. %3.5 yakıt tasarrufu, 500 kilograma kadar ekstra
yüklemeye izin vermekle beraber 100 deniz mili(190km) menzil artışı
sağlamışlardır.
Sadece kanatçıklarda yapılan bu iyileştirme sonucunda uçak
başına yıllık 700 ton CO2 salınımında azalma sağlanmış ve işletmecilerin
cebinden 220,000$’ın uçup gitmesini engellenmiştir.
Kanatçıklar Kore Havayolları bünyesinde üretilmektedir.
GELİŞMİŞ KABİN
Yeni kabinde koltuklar kalınlıkları daha ince fakat daha
konforlu hale getirildi. Kabin bagajı(baş üstü bagajı) hacminde %10 artış
sağlandı. Güçlü yalıtım sayesinde daha sessiz bir uçuş sağlamasının yanısıra,
kabin daha modern bir görünüme sahip oldu.
Yeni tip filtrelere sahip hava arıtma sistemi ve katalitik
konverter zehirli dumanları ve hoş olmayan kokuları kabine ulaşmadan
temizlemektedir.
Opsiyel olarak sunulan kabin içi LED(Light Emittion Diode)
aydınlatma,“Yolcu Servis Ünitesi(PSU)”, kabindeki dokunmatik ekranlar ve
mürettabatın kullandığı cihazlarda kullanılmaktadır.
“Space-Flex” olarak adlandırılan yeni kabin yerleşim düzeni
sayesinde arka mutfak ve “Smart-Lav”diye adlandırılan akıllı tuvalet kabininin
kapladıkları alan küçültülmüş ve ekstra koltuklara yer açılmıştır ve totalde
elde edilen %20 verimliliğin %6’sı bu
sayede elde edilmiştir.
YENİ MOTOR OPSİYONU(New Engine Option)
Airbus A320neo tarih 1 Aralık 2010’u gösterdiğinde görkemli
bir tören ile tanıtılmıştı. Burada ilgiyi çeken en önemli olay isminde de geçen
NEO(Yeni) sözcüğüydü. New Engine Option kelimelerinin kısaltması olarak açıklanan neo, hem Airbus
hem de havacılık dünyası açısından bir dönüm noktası idi.
Bu opsiyonlar arasında CFM
International LEAP-X ve Pratt &
Whitney PW1000G isimli iki motor vardır. Bu motorlar halihazırda kullanılan
türbin motorlarına kıyasla %16 yakıt tasarrufu sağlamakla beraber hem yeni hem
de hali hazırda kullanılan uçaklara montajları da daha kolay olmaktadır. Bunun
sayesinde menzil mesafesinin 950 km veya yüklenebilir ağırlık kapasitesinin 2
ton artış göstermesi havayolu şirketleri açısından mükemmel iyileştirmeler
olarak görülmektedir
%15 daha az bakım giderlerine ihtiyaç duyan Pratt &
Whitney PW1000G serisi günümüz motorlarıyla kıyaslanamayacak seviyede daha
verimli olduğunu da ortaya çıkarmıştır.
SİPARİŞLER
Bugüne kadar A320 ailesinden 11,000 adet satıldığını
açıklayan şirket, önümüzdeki 20 yıl içerisinde 15,000 adet daha
satılabileceğini düşünüyor.
Tanıtımın ardından iki yıl içerisinde en çok siparişi alan
A320neo şimdiden 3300 adetlik sipariş sayısına ulaştı bile. Indigo Airlines 150 ve Virgin
America 30 adetlik siparişleri ile ilk sipariş veren şirketler olmuşlardı.
Daha sonra düzenlenen çeşitli Air Show(Hava Gösterisi)’larda
NEO ailesinden siparişler verilmeye devam etti. Bunlar;
-Lufthansa 70 adet A320neo ve A321neo,
-AirAsia 200 adet,
-American Airlines 130 adet,
-Lion Air 174 adet
-Air Lease Corporation ve AviancaTaca 83 adet A320neo,
-Norwegian 100 adet A320neo,
-Pegasus Airlines 57 adet
A320neo ve 18 adet A321neo,
-easyJet 100 adet A320neo,
-Turkish Airlines 82
adet A321neo, 4 Adet A320neo ve 25 adet A321-200..
BOEING'DEN AIRBUS'A MESAJ!
Airbus A320’nin ilk uçuşunu gerçekleştirmesinin ardından
Boeing Twitter hesabı üzerinden gönderdiği mesajda yapılan yeniliklerin
havacılık sektöründe dönüm noktası olduğunu belirtti. Bu mesaj tüm dikkatleri
üzerine çekerken iki firma arasında tatlı rekabetin devam ettiğini gösterdi.
Ayrıca A320neo’nun rakibi olan BOEING
737-MAX ise şuana kadar yalnızca 2400 adet civarında sipariş aldı.
KAÇ PARA?
A320neo
ailesinin yaklaşık birim fiyatları şu şekilde;
-
A319neo: US$94.4
million veya €70.4
million (2014)
-
A320neo: US$102.8
million veya €76.7 million (2014)
- A321neo: US$120.5
million veya €89.9 million (2014)
KIYASLANABİLİR DİĞER UÇAKLAR;
-Boeing 737 Max,
-Bombardier CSeries,
-Comac C919,
-Irkut MS-21
Kaynaklar:
http://www.airbus.com/
http://www.boeing.com/boeing/
http://en.wikipedia.org
KBÜ OTOMOTİV
MÜHENDİSLİĞİ
İZMİR/Ekim 2014
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder