19 Kasım 2014 Çarşamba

DEV RÜYA ANTONOV AN-225



Antonov An-225 Mriya. Ukrayna dilinde “Rüya” anlamına gelen “Mriya” ismini almasının sebebini aramaya pekte gerek yok diyebiliriz. Zamanın en büyük uçağı olan “Lockheed C-5 Galaxy’nin” iki katından daha büyük olan An-225 şuan kullanımda olan A320’leri bile içine alabilecek büyüklüktedir ve “Dünyanın En Büyük Uçağı” ünvanını halen elinde tutmaktadır.


UR-82060 kuyruk numaralı Mriya (NATO’daki ismiyle 'Cossack' ) Ukrayna merkezli tasarım bürosu olan “Antonov Design Bureau” tarafından 1980’li yıllarda tasarlanmıştır. Stratejik bir hava taşıtı olan An-225 o zamanın Sovyet Rusyası’nın uzay mekiği olan Buran Uzay Mekiğini üretildiği yerden Kazakistan’daki Baykonur uzay üssüne taşımak ve gerektiğinde geriye getirmek için tasarlanmıştır.

Uluslararası Havacılık Federasyonu (FAI-Fédération Aéronautique Internationale) tarafından Guinnes Rekorlar Kitabı'na 240 alanda aday gösterilmiştir ve ilk uçuşunda 106 farklı dalda dünya rekoru kırmıştır.

Gelişim Süreci

İlk uçunu 21 Aralık 1988’de yapan Mriya Kiev Havaalanı’ndan kalkışıyla gerçekleştiren devasa uçak 74 dakika havada kalmıştır. Sonrasında 1989’da Paris ve 1990’da Farnborough Hava Gösterilerisi’nde ilk kez resmi olarak görücüye çıkmış ve iki adet sipariş almıştır. 

Sovyet Rusya’nın dağılmasıyla yalnızca 1 adet üretilebilen uçak yeni Rusya hükümetinin uzay mekiği programını iptal etmesiyle hangara kaldırılmıştır.


Normal yükleri taşımak için fazla masraflı olan An-225 ayrıca çokta büyüktü. 20 yıl hangarda bekledikten sonra hurda olarak satılmaya başlanan dev, bir İngiliz şirket tarafından satın alındı ve 20 milyon dolara modernize edildi. Daha büyük kargoların taşınabilmesi için satın alınan uçak 2001 yılında uçuşa hazır hale geldikten sonra enerji tribünleri, metro trenleri, lokomotifler ve devasa özel yüklerin taşınması için kullanılmaya başlandı.

 












Dizayn

Aslında An-124’ün jumbo boyu diyebileceğimiz Mriya, 124 üzerinde yapılan bir takım geliştirmeler sayesinde ortaya çıkmıştır. 

Uzay mekiğinin kabine sığamaması yüzünden uçağın üst kısmında taşınması gerekmiş ve mekiğin kuyruğa yaptığı hava boşluğu yüzünden kuyruk ikiye bölünmüştür.
124’ün yük taşıma kapasitesi yeterli olmadığı için Ivchenko Progress D-18T marka turbofan motor sayısı 4’ten 6’ya çıkarılmıştır.
4’ü önde toplam 32 tekerleğe sahip olan uçak ayrıca kardeşi An-124’ün aksine kargosunu kuyruğunun yukarıya dik açılmasıyla değil burun kısmının açılmasıyla ve ön tekerleklerinin katlanmasıyla alır. 

Ayrıca uçağın boyu 84 m’ye kanat genişliği de 88.4 m’ye çıkarılmıştır. Kanatlar daha fazla ağırlık kaldırabilmesi için ekstra kirişlerle desteklenmiş kanat alanı 905m2 olmuştur.



Genel Özellikler
 
Mürettebat : 6 kişi (Revizyon öncesinde 20 kişi),
Boş Ağırlık: 285 ton,
Maksimum Yük Taşıma Kapasitesi: 250 ton,
Azami Kalkış Ağırlığı: 640 ton,
Maksimum Yakıt Hacmi: 300 ton,
Uzunluk: 84 metre,
Kanat Açıklığı: 88.4 metre,
Yükseklik: 18.1 metre,
Kanat Alanı: 905 metrekare,
Kanat Açıklık Oranı: 8.6
Motorlar: 6 Adet ZMKB Progress D-18 Turbofan(229kN),
Kalkış mesafesi: 3500 metre (maksimum ağırlıkta),
Maksimum hız: 850km/sa
Seyir hızı: 800km/sa
Menzil: 15,400km(Azami yakıtla), 4,500km(Azami yükle),
Seyir irtifası: 11,000m (36,089ft)
Antonov An-225 Mriya günümüzde Ukrayna Menşeli “Antonov Airlines” tarafından işletilmektedir.

Ek Olarak

Mriya o kadar büyüktür ki dünyada yaygın olarak kullanılan Boeing 747-400 tam kapasitede 540, Airbus A380 tam kapasitede 853 yolcu taşıyabilirken An-225’e koltuk döşendiği takdirde 1500 yolcu taşıyabilme kapasitesine sahiptir.


Kaynak:

wikipedia.orgs
süpermeydan.net
airliners.net
uzmantv.com


HASAN ERCAN

17 Kasım 2014

KARABÜK

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder