Antonov An-225 Mriya.
Ukrayna dilinde “Rüya” anlamına gelen “Mriya” ismini almasının sebebini
aramaya pekte gerek yok diyebiliriz. Zamanın en büyük uçağı olan
“Lockheed C-5 Galaxy’nin” iki katından
daha büyük olan An-225 şuan kullanımda olan A320’leri bile içine alabilecek
büyüklüktedir ve “Dünyanın En Büyük Uçağı” ünvanını halen elinde tutmaktadır.
UR-82060 kuyruk
numaralı Mriya (NATO’daki ismiyle 'Cossack' ) Ukrayna merkezli tasarım bürosu olan “Antonov
Design Bureau” tarafından 1980’li yıllarda tasarlanmıştır. Stratejik
bir hava taşıtı olan An-225 o zamanın Sovyet Rusyası’nın uzay mekiği
olan Buran Uzay Mekiğini üretildiği yerden Kazakistan’daki Baykonur uzay üssüne taşımak ve gerektiğinde
geriye getirmek için tasarlanmıştır.
Uluslararası Havacılık Federasyonu (FAI-Fédération
Aéronautique Internationale) tarafından Guinnes Rekorlar Kitabı'na 240 alanda
aday gösterilmiştir ve ilk uçuşunda 106 farklı dalda dünya rekoru kırmıştır.
Gelişim
Süreci
İlk uçunu 21 Aralık 1988’de yapan Mriya Kiev Havaalanı’ndan
kalkışıyla gerçekleştiren devasa uçak 74 dakika havada kalmıştır. Sonrasında
1989’da Paris ve 1990’da Farnborough Hava Gösterilerisi’nde ilk kez resmi
olarak görücüye çıkmış ve iki adet sipariş almıştır.
Sovyet Rusya’nın dağılmasıyla yalnızca 1 adet üretilebilen
uçak yeni Rusya hükümetinin uzay mekiği programını iptal etmesiyle hangara
kaldırılmıştır.
Normal yükleri taşımak için fazla masraflı olan An-225
ayrıca çokta büyüktü. 20 yıl hangarda bekledikten sonra hurda olarak satılmaya
başlanan dev, bir İngiliz şirket tarafından satın alındı ve 20 milyon dolara modernize
edildi. Daha büyük kargoların taşınabilmesi için satın alınan uçak 2001 yılında
uçuşa hazır hale geldikten sonra enerji tribünleri, metro trenleri,
lokomotifler ve devasa özel yüklerin taşınması için kullanılmaya başlandı.
Dizayn
Aslında An-124’ün jumbo boyu diyebileceğimiz Mriya, 124
üzerinde yapılan bir takım geliştirmeler sayesinde ortaya çıkmıştır.
Uzay mekiğinin kabine sığamaması yüzünden uçağın üst
kısmında taşınması gerekmiş ve mekiğin kuyruğa yaptığı hava boşluğu yüzünden
kuyruk ikiye bölünmüştür.
124’ün yük taşıma kapasitesi yeterli olmadığı için Ivchenko Progress D-18T marka turbofan motor
sayısı 4’ten 6’ya çıkarılmıştır.
4’ü önde toplam 32 tekerleğe sahip olan uçak ayrıca kardeşi
An-124’ün aksine kargosunu kuyruğunun yukarıya dik açılmasıyla değil burun
kısmının açılmasıyla ve ön tekerleklerinin katlanmasıyla alır.
Ayrıca uçağın boyu 84 m’ye kanat genişliği de 88.4 m’ye
çıkarılmıştır. Kanatlar daha fazla ağırlık kaldırabilmesi için ekstra
kirişlerle desteklenmiş kanat alanı 905m2 olmuştur.
Genel
Özellikler
Mürettebat : 6
kişi (Revizyon öncesinde 20 kişi),
Boş Ağırlık: 285
ton,
Maksimum Yük Taşıma Kapasitesi:
250 ton,
Azami Kalkış Ağırlığı:
640 ton,
Maksimum Yakıt
Hacmi: 300 ton,
Uzunluk: 84 metre,
Kanat Açıklığı: 88.4
metre,
Yükseklik: 18.1
metre,
Kanat Alanı: 905
metrekare,
Kanat Açıklık Oranı: 8.6
Motorlar: 6 Adet ZMKB Progress D-18 Turbofan(229kN),
Kalkış mesafesi: 3500 metre (maksimum ağırlıkta),
Maksimum hız: 850km/sa
Seyir hızı:
800km/sa
Menzil: 15,400km(Azami
yakıtla), 4,500km(Azami yükle),
Seyir irtifası:
11,000m (36,089ft)
Antonov An-225 Mriya günümüzde Ukrayna Menşeli “Antonov Airlines” tarafından
işletilmektedir.
Ek Olarak
Mriya o kadar büyüktür ki dünyada yaygın olarak kullanılan
Boeing 747-400 tam kapasitede 540, Airbus A380 tam kapasitede 853 yolcu
taşıyabilirken An-225’e koltuk döşendiği takdirde 1500 yolcu taşıyabilme kapasitesine
sahiptir.
Kaynak:
wikipedia.orgs
süpermeydan.net
airliners.net
uzmantv.com
HASAN ERCAN
17 Kasım 2014
KARABÜK
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder