19 Kasım 2014 Çarşamba

YHT SİEMENS İLE FİLOSUNU BÜYÜTÜYOR!!!


  İspanyol CAF (Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles) şirketinden alınan HT65000 kodlu ilk 10 ünite ile operasyonlarını sürdüren TCDD hizmete açılan ve açılacak olan yeni hızlı tren hatları için tren seti siparişlerini vermeye devam ediyor. Dünya çevresinde 6 farklı versiyonu kullanılan SİEMENS Velaro’nun 7. farklı versiyonu Türkiye için üretilecek.


İlk Olarak

  Geçtiğimiz yıl yeni YHT setleri için yapılan ihale sonucunda Siemens şirketi toplamda 7 tren seti ve bu trenlerin 7 yıllık bakımı için 285 milyon Euro ile ihaleyi kazanmıştı. İlk seti geçtiğimiz yıl teslim eden şirket diğer setleri de 2016 yılı sonuna kadar teslim etmiş olacak.
  Yeni nesi yüksek hızlı trenler ilk seferlerini Ankara-Sivas hattı üzerinde yapacak fakat bu trenlerin daha çok İstanbul-Ankara ve Ankara-Konya hatları için düşünüldüğü bilinmekte.

Velaro’nun Geçmişi


  İlk olarak 1994 yılında Deutsch Bahn-Almanya Demiryolu Şirketi(DB) tarafından 13 adet sipariş edilen bu üniteler ikinci siparişi 4 adet ile Nederlandse Spoorwegen-Hollanda Demiryolu Şirketi(NS)’den almıştır ve Siemens ilk partiyi 1999’da teslim etmiştir.
  Daha sonradan özellikle Almanya’nın kullandığı ICE(Intercity Express) trenleri üzerine geliştirmeler yapılmıştır ve ICE 3M/F’ler üretilmiştir. 2013 yılının aralık ayından  bu yana alman demiryollarında D serisi Velaro’lar kullanılmaktadır. Son olarakta E serisi Velarolar geliştirilmiş ve ilki İspanya olmak üzere Çin ve Rusya’dan siparişler alınmıştır.
  2006 yılının temmuz ayında ispanyol demiryolu şirketi “RENFE”ye ait bir Siemens Velaro tren seti (AVE S-103) 403.7 km/sa (250.8 mil/sa) hızla dünya rekoru kırarak 625 km’lik Madrid-Barcelona rotasını 2.5 saatte katetmiştir.

Teknik Özellikler

  Halihazırda kullanılan CAF setler 260km/sa azami hıza sahipken yeni SİEMENS setler 350km/sa azami hıza sahip olacak fakat bu hız alt yapı dolayısıyla 300km/sa olarak kullanılacak.
  200m uzunluğa sahip olan tren setleri 2950mm genişliğinde, 3890mm yüksekliğinde, ilk ve son vagonları 25.53m orta vagonları ise 24.17m gibi ölçülere sahiptir.
  439 ton boş ağırlığa, 2500V / 50 Hz ile çalışma voltajına sahip setlerin Cer gücü 8800 Kw ve başlangıç Cer gücü 283 kN’dir Ek olarak e serisi Velaro’lar 1435mm’lik standart ekartmana sahiptir.
  Ayrıca 0-320km/sa hıza çıkabilmesi için 6dk 20sn gerekli iken 320 km/sa – 0 km/sa frenleme mesafesi 3900m’dir ve rejeneratif, reostatik veya pnömatik tip fren sistemleri kullanılmaktadır.
  Yeni YHT'lerin üretimi Almanya'nın Kuzey Ren-Vestfalya eyaletinde bir liman kenti olan Krefeld'deki fabrikada yapılmaktadır. Bu trenler 300km/s hıza uygun olmakla beraber TCDD’nin isteği doğrultusunda yolcularına yüksek düzeyde konfor sağlayacak şekilde üretilmektedir.

Dünya Çapında VELARO

  Aslen alman demiryolu şirketi “Deutsch Bahn” için Siemens tarafından tasarlanan trenler Almanya, İspanya, Çin, Rusya, Fransa, Belçika, Hollanda gibi ülkelerde kullanılmaktadır ve son olarak ülkemiz ve Birleşik Krallık tarafından da kullanılacaktır.
  Kutup ülkesi Rusya’nın karlı ve nemli ikliminde ve akdeniz iklimine sahip İspanya gibi çok hava sıcaklığı açısından zıt ülkelerde başarıyla kullanılabilen Velaro değişik voltajlarda da çalışabilir şekilde tasarlanabilmektedir. Rusya’daki setler SAPSAN 1520 ekartman ile çalışırken, İspanya’daki set uluslararası çeşitli gerilim hatları arasında çalışmaktadır.
   Dünya üzerinde Velaro’nun kullanıldığı ve kullanılacağı ülkeler, operatörler ve tren modelleri aşağıdaki gibidir:


1 ICE 3 (DB Class 403/406) – Almanya,
2 Velaro E (AVE Class 103) – İspanya,
3 Velaro CN (CRH3C) – Çin,
4 Velaro RUS (RZD Sapsan) – Rusya,
5 Velaro D (DB Class 407) – Almanya,
6 Velaro e320 (Eurostar) – İngiltere,
7 Velaro Turkey (TCDD) – Türkiye.

Gelecekte YHT..

  2020 yılına kadar 10 bin km yüksek hızlı tren rayı döşemeyi planlayan türkiye bu hedefini başarırsa bu hatlarda kullanılmak üzere ortalama olarak 180 adet daha tren ünitesine ihtiyaç duyacak.
 Öte yandan yerli hızlı tren ve ekimanları üretimine de çok büyük önem veren ülkemizde “TÜLOMSAŞ” tarafından yüksek hızlı tren, “KARDEMİR” tarafından da R350HT kodlu ve 350"km/sa hıza imkan sağlayan tren raylarının AR-GE ve üretim çalışmalarına çoktan başlandı bile.
  100 adet AR-GE mühendisi ile Eskişehir tesislerinde çalışmalarına devam eden Tülomsaş ilk yerli yüksek hızlı tren için gün saymaktadır.


Ek olarak

  Öte yandan ilk tren seti için TCDD’nin web sitesinde geçtiğimiz şubat ayında yapılan halk oylaması sonucunda 8 farklı renk seçeneği arasından en çok oyu “Turkuaz” yoğunluklu model almıştır ve ilk set o renge boyanacaktır.
Kaynak:
www.wikipedia.org
www.demiryol.net
www.bahn.de
www.tcdd.gov.tr
www.siemens.com
KBÜ OTOMOTİV MÜHENDİSLİĞİ
KARABÜK
12 Kasım 2014

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder