İspanyol CAF (Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles) şirketinden alınan HT65000 kodlu ilk 10 ünite ile operasyonlarını sürdüren TCDD hizmete açılan ve açılacak olan yeni hızlı tren hatları için tren seti siparişlerini vermeye devam ediyor. Dünya çevresinde 6 farklı versiyonu kullanılan SİEMENS Velaro’nun 7. farklı versiyonu Türkiye için üretilecek.
İlk Olarak
Geçtiğimiz yıl yeni
YHT setleri için yapılan ihale sonucunda Siemens şirketi toplamda 7 tren seti
ve bu trenlerin 7 yıllık bakımı için 285 milyon Euro ile ihaleyi kazanmıştı.
İlk seti geçtiğimiz yıl teslim eden şirket diğer setleri de 2016 yılı sonuna
kadar teslim etmiş olacak.
Yeni nesi yüksek
hızlı trenler ilk seferlerini Ankara-Sivas hattı üzerinde yapacak fakat bu
trenlerin daha çok İstanbul-Ankara ve Ankara-Konya hatları için düşünüldüğü
bilinmekte.
Velaro’nun
Geçmişi
İlk olarak 1994
yılında Deutsch Bahn-Almanya Demiryolu Şirketi(DB) tarafından 13 adet sipariş
edilen bu üniteler ikinci siparişi 4 adet ile Nederlandse Spoorwegen-Hollanda
Demiryolu Şirketi(NS)’den almıştır ve Siemens ilk partiyi 1999’da teslim
etmiştir.
Daha sonradan
özellikle Almanya’nın kullandığı ICE(Intercity Express) trenleri üzerine
geliştirmeler yapılmıştır ve ICE 3M/F’ler üretilmiştir. 2013 yılının aralık
ayından bu yana alman demiryollarında D
serisi Velaro’lar kullanılmaktadır. Son olarakta E serisi Velarolar
geliştirilmiş ve ilki İspanya olmak üzere Çin ve Rusya’dan siparişler
alınmıştır.
2006 yılının temmuz
ayında ispanyol demiryolu şirketi “RENFE”ye ait bir Siemens Velaro tren seti
(AVE S-103) 403.7 km/sa (250.8 mil/sa) hızla dünya rekoru kırarak 625
km’lik Madrid-Barcelona rotasını 2.5 saatte katetmiştir.
Teknik
Özellikler
Halihazırda
kullanılan CAF setler 260km/sa azami hıza sahipken yeni SİEMENS setler 350km/sa
azami hıza sahip olacak fakat bu hız alt yapı dolayısıyla 300km/sa olarak
kullanılacak.
200m uzunluğa sahip
olan tren setleri 2950mm genişliğinde, 3890mm yüksekliğinde, ilk ve son
vagonları 25.53m orta vagonları ise 24.17m gibi ölçülere sahiptir.
439 ton boş
ağırlığa, 2500V / 50 Hz ile çalışma voltajına sahip setlerin Cer gücü 8800 Kw
ve başlangıç Cer gücü 283 kN’dir Ek olarak e serisi Velaro’lar 1435mm’lik
standart ekartmana sahiptir.
Ayrıca 0-320km/sa
hıza çıkabilmesi için 6dk 20sn gerekli iken 320 km/sa – 0 km/sa frenleme
mesafesi 3900m’dir ve rejeneratif, reostatik veya pnömatik tip fren sistemleri
kullanılmaktadır.
Yeni YHT'lerin
üretimi Almanya'nın Kuzey Ren-Vestfalya eyaletinde bir liman kenti olan
Krefeld'deki fabrikada yapılmaktadır. Bu trenler 300km/s hıza uygun olmakla
beraber TCDD’nin isteği doğrultusunda yolcularına yüksek düzeyde konfor
sağlayacak şekilde üretilmektedir.
Dünya
Çapında VELARO
Aslen alman
demiryolu şirketi “Deutsch Bahn” için Siemens tarafından tasarlanan trenler
Almanya, İspanya, Çin, Rusya, Fransa, Belçika, Hollanda gibi ülkelerde
kullanılmaktadır ve son olarak ülkemiz ve Birleşik Krallık tarafından da
kullanılacaktır.
Kutup ülkesi Rusya’nın
karlı ve nemli ikliminde ve akdeniz iklimine sahip İspanya gibi çok hava
sıcaklığı açısından zıt ülkelerde başarıyla kullanılabilen Velaro değişik
voltajlarda da çalışabilir şekilde tasarlanabilmektedir. Rusya’daki setler
SAPSAN 1520 ekartman ile çalışırken, İspanya’daki set uluslararası çeşitli
gerilim hatları arasında çalışmaktadır.
Dünya üzerinde Velaro’nun kullanıldığı ve
kullanılacağı ülkeler, operatörler ve tren modelleri aşağıdaki gibidir:
1 ICE 3 (DB Class 403/406) – Almanya,
2 Velaro E (AVE Class 103) – İspanya,
3 Velaro CN (CRH3C) – Çin,
4 Velaro RUS (RZD Sapsan) – Rusya,
5 Velaro D (DB Class 407) – Almanya,
6 Velaro e320 (Eurostar) – İngiltere,
7 Velaro Turkey (TCDD) – Türkiye.
2 Velaro E (AVE Class 103) – İspanya,
3 Velaro CN (CRH3C) – Çin,
4 Velaro RUS (RZD Sapsan) – Rusya,
5 Velaro D (DB Class 407) – Almanya,
6 Velaro e320 (Eurostar) – İngiltere,
7 Velaro Turkey (TCDD) – Türkiye.
Gelecekte
YHT..
2020 yılına kadar 10
bin km yüksek hızlı tren rayı döşemeyi planlayan türkiye bu hedefini başarırsa
bu hatlarda kullanılmak üzere ortalama olarak 180 adet daha tren ünitesine
ihtiyaç duyacak.
Öte yandan yerli
hızlı tren ve ekimanları üretimine de çok büyük önem veren ülkemizde “TÜLOMSAŞ”
tarafından yüksek hızlı tren, “KARDEMİR” tarafından da R350HT kodlu ve
350"km/sa hıza imkan sağlayan tren raylarının AR-GE ve üretim
çalışmalarına çoktan başlandı bile.
100 adet AR-GE
mühendisi ile Eskişehir tesislerinde çalışmalarına devam eden Tülomsaş ilk
yerli yüksek hızlı tren için gün saymaktadır.
Ek olarak
Öte yandan ilk tren seti
için TCDD’nin web sitesinde geçtiğimiz şubat ayında yapılan halk oylaması
sonucunda 8 farklı renk seçeneği arasından en çok oyu “Turkuaz” yoğunluklu
model almıştır ve ilk set o renge boyanacaktır.
Kaynak:
www.wikipedia.org
www.demiryol.net
www.bahn.de
www.tcdd.gov.tr
www.siemens.com
KBÜ OTOMOTİV MÜHENDİSLİĞİ
KARABÜK
12 Kasım 2014
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder