TARİHÇE
1902 yılında üretilen ilk Limuzin(Limousine) adını üretim yeri olan Fransa'nın Limousin adlı bir kasabasından almaktadır. Aracın kaportası o yörede hayvancılık yapan çobanların giydiği bir çeşit pelerini andırmaktadır. Bu sebeptendir ki zamanında bazı şoförler aracı kullanırken o pelerini giymişlerdir ve o zamanlarda sürücü mevkii henüz yolcu kabiniyle birleşik değildir.
Şuanki limuzinlere baktığımızda ilk üretilen limuzinler büyüklük olarak bugünün 7-8 kişilik aile otomobillerine karşılık gelmektedir ve çokta büyük değillerdir.
İlk uzun dingil mesafesine sahip limuzin ise 1928 yılında ABD'de Arkansas eyaletindeki bir otobüs şirketi olan Armbruster'deki tasarımcı Fort Smith tarafından tasarlanmıştır. Bu limuzinler ilk olarak ünlü müzik grubu liderleri olarak adlandırılan "Big-band leader" kişileri taşımak için kullanılmıştır ve halk arasında "Big-band buses" olarak anılmıştır.
ÜRETİM VE TEKNİK BİLGİLER
Genellikle sedan olarak üretilmiş otomobillerin özel bir şasi üreticisi tarafından üretilmiş şasi ile mantıken gereğinden fazla bir dingil açıklığı ile limuzine dönüştürülmesiyle üretilen bu araçlar 2.0-6.0 litre aralığında, V6 ve V8 turbo dizel veya benzinli ünitelerden, 200-400 beygir aralığında güç alabilmektedir ve kara taşımacılığının en pahalı şeklidir.
İş böyle olunca limuzin üreticileri araçlarını tasarlarken aracın tasarımı ve motorlu taşıt yakıt emisyonu gibi konularda kimi zamanlar problemler yaşamaktadırlar. Bir ülkenin taşıt yönetmeliği diğer ülkeye uymayabildiğinden üretilen her limuzini her ülkede göremeyebilmekteyiz.
Çoğunlukla siyah ve beyaz olarak tercih edilen limuzinler profesyonel şoförlere sahiptir ve devlet başkanlarına, siyasi liderlere, özel davetlilere, ünlü kişilere ve zengin kesme hitap etmektedir.
Bunun için diğer araçlardan farklı olarak özel zırh, kurşun geçirmez cam, güçlü ses yalıtımı gibi fiziksel yeterliliklere ve açılır tavan, minibardan daha büyükçe bir bar, mini buzdolabı, deri koltuk kaplamaları, son teknoloji elektronik cihaz ve sistemlere sahiptirler. Ayrıca opsiyonel olarak sürücü ile yolcuları ayıran açılır-kapanır perde sistemi gibi sistemlerde mevcuttur.
Lakin aracın kullanıcı portföyü göz önüne alındığında gereğinden fazla uzun olmasını bir yana bırakalım "Daha ne ekleyebiliriz" yada "Ne kadar daha uzatırsak müşteri memnun olur?" gibi düşüncelere dalmak firmalar açısından çokta mantıksız olmaz..
EHLİYET SINIFI
Normal otomobilleri kullanabildiğimiz B Sınıfı ehliyet limuzinler için de geçerlidir. Lakin bazı ülkeler bunu yeterli görmeyebilmektedir. Avrupa için 3500 kg ve altındaki limuzinler için B Tipi, 7500 kg ve 8 kişi ve daha az yolcu taşıyorsa C1 Tipi, daha fazla ağırlık ve yolcu taşıyorsa D1 Tipi sürücü ehliyetine sahip olmak gerekmektedir.
DİĞER KULLANIM ALANLARI
Amerika ve bazı avrupa ülkelerinde havaalanından otele veya özel bir noktaya rezervasyon ile limuzin taksi hizmeti veren şirketler bulunmaktadır. Ayrıca ülkemiz de dahil olmak üzere evlilik, nişan gibi özel merasimler için de hizmet veren şirketler ve bireysel limuzin sahipleri bulunmaktadır.
Birkaç fotoğrafla limuzin nasıl üretilir:
1-Aracın sedan hali:
3- Kaportanın montajı, boyama işlemi ve son olarak camların takılması:
4-Aracın teslimata hazır hali:
EN ÜNLÜ LİMUZİNLER:
Lincoln Town Car
Lincoln Navigator
Cadillac DTS Presidental Car (The Beast)
Cadillac XTS Limo
Rolls Royce Phantom Lımo
Volswagen Beetle Lımo
Mını Cooper Lımo
Bmw X6 Lımo
Corvette C3 Lımo
Range Rover Lımo
Chrysler 300C Limo
Hummer Monster2 Limo
Lamborghini Aventador Limo
Mercedes S550 Limo
Kaz Limousine..
kaynak: vikipedi, teknolojioku.com
Hasan ERCAN
14.03.2014
Lublin
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder