1 Mart 2014 Cumartesi

Lublin'de Yaşam

  Merhaba sevgili okur. Bugün sizlere Lublin'e alışmaya çalıştığım şu günlerde neler yaptığımdan bahsederek sizleri buranın yaşamı konusunda aydınlatmaya çalışacağım.

  Geldiğim ilk günden bu yana şehri, insanları, yaşamı, kuralları, ulaşımı... gibi bir yığın şeyi öğrenmeye çalışıyorum. Gel gelelim orta yaşın üzerindeki birçok kişi ne yazık ki ingilizce bilmiyor. Hee ben çok mu iyi biliyorum? Elbette çok iyi bilmiyorum ama onlardan iyiyimdir sanırsam.. Burayı gözümüzde çok büyüttüğümüzden midir nedir gerçekten nasıl Avrupa Birliği'ne girmişler anlamıyorum. Şu sevmediğimiz ve herfırsatta horgördüğümüz ülkemizde bile daha çok konuşan, yada en azından kendini ifade edebilen insanlar daha çoktur eminim..

 ULAŞIM

  Neyse azıcık ulaşım ve toplu taşıma hakkında bildiklerimi söyleyeyim. Şuan da Politechnika Lubelska adlı üniversitede öğrenim görüyorum ve okul kampüsünün boylu boyunca önünden geçen Nadbystrzycka caddesinde bulunan Politechnika 1 ve 2 duraklarından belediye otobüslerine binerek şehrin merkezine ve bilimum alışveriş merkezlerine gidebiliyoruz.

  Diğer yandan şehrin merkezinde özellikle benim okulumada yaklaşık 1,5 km mesafede bulunan Lublin Plaza çevresinde ve adını henüz bilmediğim kent meydanı civarında da tüm polonyada yaygın olarak kullanılan Troleybüsleri(Tramvayın otobüs şeklinde olanı) görmek te mümkün.

  Yanlış bilmiyorsam tramway yok. Ama otobüsler ve troleybüsler yeterlidir diye düşünüyorum.

  Toplu taşıma ücretlerine gelirsek normal bilet 2.80 zl, öğrenci olursan 1.40zl ama sorulduğu takdirde öğrenci kimliğini gösterme zorunluluğu var. Göstermessen de 107 zl(benim duyduğum) cezası var. Bu biletlerin 30 dk'lık, 60 dk'lık vs gibi çeşitleri mevcutmuş fakat henüz bilmiyoruz :)
Biletleri yaklaşık her durakta bulunan bilet makinalarından veya bilet satan küçük büfelerden alabiliyoruz.

  Okulun tam önünde bulunan büfedeki genç büfeci kız arkadaşımız bu konularda ve şehrin neresine gidilmeli neyle gidilmeli konularında yardımcı olmasaydı emin olun şuan kaybolmuştum ve bu yazı olmazdı sanırım. Onada buradan gerçekten mükemmel ingilizcesi için teşekkür ediyorum :)

  Lublinden diğer şehirlere ulaşımda genel olarak insanlar treni kullanıyorlar diye bir duyum aldım fakat kesin bir bilgim yok bu konuda. İlk deneyimimden sonra onuda açıklarım sanırsam.

 Gelelim şehirlerarası otobüs meselesine.  Dün itibariyle Polskibus ın kalkış yerini (şanseseri yolda gezerken) tespit etmiş bulunuyorum. Ve gelmeden önce Varşovadan buraya Polskibus'la gelme planımı iyiki uygulamadığımı düşünerek seviniyorum... "Neden?? " şeklindeki soruya vereceğim cevap ise yurda çok uzak olması ve yolun harbiden rampa olmasıdır. Evet yürürüm diye düşünüyordum itiraf ediyorum :))

  Lublin'de bir havaalanı var. Ama sadece birkaç seferin düzenlendiği gördüm ve fiyatları da pek öğrenciye hitap etmiyor malesef. Oda birkaç Polonya şehri ve İngiltere de bir kaç nokta. Açıkçası bize tren yolu gözüküyor :)

 YEMEK - İÇMEK

  Gelelim ne yer ne içeriz. Vallahi domuz eti olaylarına pek takılmayan insan harbiden aç kalmaz diyebilirim. Ama ben ve arkadaşlarım gibilerinin işi en başta zor. Sebebide hiçbir mamülde ingilizce açıklama olmaması. Yani alışveriş merkezine gittiğinizde biraz uzun zaman geçireksiniz biz gibi :)

  Sebze meyve konusunda hiç sıkıntı yapmaya gerek yok. İstisnalar dışında eksiği yok fazlası var. Lakin fiyatlar o sizin düşündüğünüz gibi ucuz değil. Adamların paraları bizden değersiz ama fiyatların pahalı olmasıyla farkı kapatıyorlar emin olun.

  Lecrerc(buranın Kipa'sı), stokrotka(buranın Migros'u), lidl,zabka, biedronka(buranın Bim'i), carrefour express, rossman(kozmetik) ... gibi birsürü marketten ihtiyaçlarınızı temin edebilirsiniz.

  Et konusuna gelirsek domuz konusunda ayrı bir sektörleri var diyebilirim. Şu yukarıdaki saydığım marketlerin hepsinde kocaman et reyonları mevcut ve yüzde doksan domuz ürünü.. Dana etinin varlığından haberdar olduk ve en kısa sürede orayı bulacağız :) Tavuk eti ki şuan bizim tercihimizdir gayet bizim tavuk sistemiyle aynı olarak gögüs, baget, kanat şeklinde marketlerde yerini almış bulunuyor.

  İçecek konusunda eğer alkol tüketiyorsanız bir problem yaşamazsınız çünkü çok çeşit bira, votka vs var ama fiyatlarını bilmiyorum(ucuzdur heralde). Diğer içecekler olan kola, su, meyve suyu fiyatları hiçte ucuz değil belirtmek isterim. Yani bize göre pahalı. Örnek verecek olursak 2lt. Coca cola 4,5-5 zl, 1,5 lt normal su 2zl civarı, meyve suları da ortalama 1lt için 3-4 zl gibi (stokrotka daki 2lt grand meyve suyu hariç). Bir de yok "Ordaki sular hep minarelli, normal su bulamıyoruz blabla.." gibi laflar hikaye arkadaşlar. Su var rahat olun :))

  Ekmek diyecek olursak pekte o işten anladıklarını söyleyemeyeceğim. Muhtemelen akmeğe çok maya katmadıkları için şişmiyor ve bizim gözümüzü doyurmuyor açıkçası :)) Bizim çiçek ekmek olarak bildiğimiz ekmeğin yaprakları kadar ekmekler satılıyor ucuz olarak(0.20-0.30zl). Yada diyet ekmeği tarzında ekmekler varki gramajı 650 gr gibi bir miktar, fiyatları da 2-3 zl gibi.

  Hazır yemek ve restoranlara bi parantez açarsak her tarafta yok bilmemne KEBAB yok şu DÖNER gibi tabelalar görebilirsiniz. İçeri girdiğimizde iki tane döner tekerleği görüyoruz genel olarak. Bir tanesi tavuk diğeri de domuz mu neyse artık.. Yaptıkları da ince ile kalın arası bi lavaşın arasına yoğurt sosu veya garlic sos koyuyorlar, arkasından seçilen etten kesiyorlar ve üzerinede turp, kara lahana tarzı bişeyler koyuyorlar servis ediyorlar. Tadı idare eder yani yenilebilir ama bizim sokaktaki pis köfteciyi bunun yanında tek geçerim o ayrı konu :) Ekstra olarak KFC ve Mc DONALDS var bizim bildiğimiz. Belki dahasını da görürüz önümüzdeki günlerde ;)

  Fotoğrafların hepsi kendi çekimi olup Lublin caddelerinde görebileceğiniz restoran ve marketlerdir. Size tavsiyem ilk günden gidipte avmden bütün alışverişi yapıp dolabı ağzına kadar doldurmamanızdır. Önce bi etrafı gezin nerde ne var öğrenin sonra mutfak esyasıdır ıvırdır zıvırdır alırsınız. O arada da dışarıdan yiyin zararı dokunmaz..

  Tabiki Lublin'de Yaşam bu kadar değil. Her gün daha çok öğreneceğim ve paylaşmaya çalışacağım. Şimdilik bu kadar devamı yakında görüşmek üzere..

  Hasan ERCAN
  01.03.2014
  Lublin

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder